3 dingen die coach zoekenden van je, als coach, willen weten.

Wat willen mensen die een coach zoeken van die coach weten voordat ze er zaken mee doen? Coachgezocht.nu heeft het aan hen gevraagd.

Bij het opzetten van de site Coachgezocht.nu heb ik gesproken met verschillende mensen die een coach zochten of gezocht hadden. Ik heb hen de volgende vraag gesteld: ”waar let je nou op bij het zoeken naar een coach?”.

Wat is je specialisme?

Vanuit het coachingvak is het logisch dat je als coach een breed scala aan problematieken aankan. Jouw werkwijze leent zich voor mensen met zowel een burn-out als een bore-out en je kan ook wel wat met neerslachtigheid of relatieproblemen.  Dit komt omdat je kijkt naar iemand zijn mechanismes, patronen, overtuigingen, drijfveren, energiebanen, chakra’s, etc..

Maar iemand die op een burn-out af stevent wil gewoon horen dat je al 1000 mensen uit hun burn-out hebt geholpen en daarmee alles weet over dit gebied. Hoe specifieker je specialisme, hoe eerder iemand het gevoel krijgt dat hij/zij tot jouw doelgroep behoort.

Waaruit blijkt jouw kwaliteit?

Coach zoekenden zijn niet van plan hun ziel en zaligheid te leggen bij de eerste de beste coach (uiteindelijk doen ze het trouwens wel want echt rond shoppen voor een coach lijkt niet veelvuldig voor te komen). Ze willen bewijs dat jij de specialist bent die je zegt te zijn. Het allerbeste hierbij is als je een boek geschreven hebt, daar zijn mensen echt van onder de indruk.

Een minder tijdrovend middel om kwaliteit uit te stralen is het lid worden van een beroepsvereniging. Het imago van een beroepsvereniging is dat die leden in elk geval proactief met kennisdelen bezig zijn. Verder blijkt het ook bekend te zijn bij een aantal mensen dat een beroepsvereniging veelal een gedragscode heeft die je als lid onderschrijft. Ook hiervoor geldt dat het voor jou als professional misschien weinig toegevoegde waarde heeft. Daarentegen is het vanuit het perspectief van je klant een item dat meespeelt. Bedenk dat mensen je in dit stadium nog niet kennen en opzoek gaan naar houvast.

Wil je nog een stapje verder gaan dan kan je nog voor een accreditatie gaan. Hier zitten harde eisen aan vast, vaak op het gebied van het aantal jaren ervaring, opleiding, bijscholing en intervisie/supervisie. Ook zijn er vaak meer kosten aan verbonden dan lidmaatschap van een beroepsvereniging, maar goed, het zegt dan ook meer over je kwaliteit.

Dat is de reden dat we bij het profiel op Coachgezocht.nu zowel ruimte bieden aan je beroepsvereniging als ook je eventuele accreditatie.

Verder is het goed om je te realiseren dat kwaliteit een subjectief begrip is en je dus overgeleverd bent aan de perceptie van je klant. Die perceptie kan je voeden door bijvoorbeeld referenties van vorige coachingstrajecten te laten zien op jouw site.

Wie is de persoon achter de coach?

Oké nu weet je toekomstige cliënt wat je kan en dat je goed bent in wat je doet. Maar “pas jij wel bij mij?” is de volgende vraag die beantwoord moet worden in het verkoopgesprek.

Veel coaches vinden het prettig als de ander aan het woord is en ze zelf degene zijn die het gesprek leidt. Echter je toekomstige cliënten zijn benieuwd naar de persoon aan de andere kant van de tafel. Vertel dus ook jouw verhaal, je professionele en persoonlijke achtergrond voor zover je je daar zelf comfortabel bij voelt. Sommige aspecten lijken totaal niet relevant voor de coaching maar ze hebben als doel dat de coach zoekende zich kan herkennen in situaties en ervaringen, of anderszins getriggerd wordt door jouw verhaal. Het doel is dus eigenlijk om af te stemmen en contact te maken.

Neem nu het besluit om de dingen anders te gaan doen!

Stop met tobben en laten we samen stappen maken naar jouw ideale coachpraktijk. 7 stappen om precies te zijn:-)

Deze stappen deel ik helemaal gratis met je in de mini training “7 essentiële stappen voor jouw ideale coachpraktijk”.

Na deze training:

  1. weet je wat je te doen hebt om aan jouw ideale coachpraktijk te bouwen;
  2. heb je meer overzicht in wat jouw volgende stap is;
  3. ervaar je meer rust omdat je duidelijkheid hebt verkregen.

Waarom gratis? Omdat het mijn missie is om zoveel mogelijk coaches in staat te stellen mensen met hun hulpvraag te helpen. Dat voelt heerlijk!

Geniet van het ondernemerschap!

The secret to living is giving

Tony Robbins
Ondernemen voor Coaches

Sander Goethals

Auteur, coach en trainer voor coaches

Ik wil je in staat stellen om zoveel mogelijk mensen te helpen met hun hulpvraag en daar wil ik graag nu mee beginnen. Daarom heb ik voor jou de gratis mini training in 7 stappen naar jouw ideale coachpraktijk. Geef je hieronder gelijk op!