Het gebruik van social media is niet meer weg te denken uit het het landschap van de ondernemers. Als beginnend of groeiend coach ben je zowat genoodzaakt om je weg te vinden in de wereld van de sociale media. Potentiële coachees bevinden zich immers online en gaan bijvoorbeeld op zoek naar een passend coach op Facebook of LinkedIn. Je wilt uiteraard zichtbaar zijn voor je coachees en zo je bereik vergroten, sneller in contact kunnen komen, je naam bekend maken en je imago boosten. Een sociale media strategie is dus belangrijk. Daarom wil ik graag verder ingaan op 3 gouden tips die je als beginnend coach kunt toepassen om je coachingspraktijk online te boosten.

Visuele inhoud versus tekst
Het brein van de mens reageert anders op visuele inhoud dan op tekst. We onthouden dan ook veel beter wat we zien. Beeldmateriaal kan ervoor zorgen dat jouw diensten als coach beter aanspreekt bij iemand die online op zoek is naar een coach. Laat het gezicht achter je coachingspraktijk zien door een professionele en aantrekkelijke profielfoto te gebruiken. Het is belangrijk om een passende uitstraling te hebben, want dat creëert vertrouwen in de ogen van je coachee. En dat is ook wel de basis van een coachingstraject. Alles begint bij het opbouwen van een vertrouwensband, en dat kan al starten op je sociale media profielen.

Ondersteun je boodschap met beeldmateriaal
Wanneer je inhoud gaat delen of je aanbod wil gaan promoten, ga dan aan de slag met beeld (foto, video, …) die de boodschap ondersteunt. Emojis, hashtags of links naar je website kunnen hier ook bij horen. Doe je dit op een uitnodigende manier, zul je meer volgers en dus ook potentiële klanten aantrekken. Mensen zien graag een ‘positieve vibe’. Geeft de toon die je gebruikt een goed gevoel? Pak je boodschap dus op een leuke, pakkende manier in. De manier waarop jouw boodschap of aanbieding verpakt wordt, is even belangrijk als de inhoud die je brengt. Je gaat toch ook sneller stoppen met scrollen bij het zien van een aantrekkelijk beeld in plaats van een lange tekst?

Gratis handige tools
Denk je nu dat dit iets te hoog gegrepen is omdat je misschien niet goed uit de voeten kunt met de technologische kant? Of je denkt meteen aan alle tijd en middelen die hiervoor nodig zijn? 

Geen paniek, er zijn hiervoor  handige tools beschikbaar, zoals bijvoorbeeld de gratis tool ‘Canva’. Als het nu gaat om een logo, tekst toevoegen op een afbeelding, een filter gebruiken, een geanimeerde video maken. Mogelijkheden zat! En het is zeer gebruiksvriendelijk. Zo zijn er bijvoorbeeld een heleboel templates beschikbaar die je gewoon kunt gaan gebruiken om zelf professionele visuals te maken voor je eigen sociale media. Laat je coachees dus maar zien wat voor coach je bent, wat je doet, hoe je dat doet.

Afwisseling maakt aantrekkelijk
Als we kijken naar wat je deelt en hoe je precies actief bent op sociale media, kunnen we zeggen ‘afwisseling maakt aantrekkelijk’. Natuurlijk wil je via je sociale media nieuwe coachees aantrekken. Dan denk je misschien meteen aan reclame maken. Uiteraard is dit belangrijk, maar afwisselen met interessante informatie uit het beroepsveld, een inspirerende quote of het delen van de nieuwste ontwikkelingen binnen de branche, zal het publiek makkelijker aantrekken. Je bent natuurlijk expert in wat je doet, en dat laat je ook zien door up to date te zijn met wat er allemaal beweegt in het land van de coaching. Je hoeft dus niet van elke post een reclame te maken. Wissel af met een inspirerende vlog of blog, deel een artikel vanuit de media en speel in op huidige trends die te maken hebben met de coaching die jij aanbiedt.

Ken je publiek en laat je publiek jou kennen
Je wilt je publiek gaan inspireren, amuseren en informeren. De inhoud van deze posts moet natuurlijk aansluiten bij wat je doelgroep interessant vindt. Hoe beter je dit weet, des te beter je daar kunt op inspelen. Denk aan je mogelijke coachees en wat zij willen zien of lezen. Luister naar hen, reageer en activeer. Een goed gekozen vraag aan het eind van je bericht, nodigt uit tot reacties. En hierdoor krijg je ook een beter zicht op een eventuele hulpvraag, de jij als coach natuurlijk kunt gaan aanpakken.

Sluit je bericht af met een ‘call to action’
Je kunt je bericht afsluiten met een ‘call-to-action’. Een link naar de website van je coachingspraktijk, waar ze zich kunnen inschrijven of aanmelden voor bijvoorbeeld een coachingstraject. Maar hoe snel zullen mensen geneigd zijn om te klikken op een link, waar er enkel en alleen gevraagd wordt om aan te melden? Mensen willen er graag iets voor terug. Om als een goede magneet voor je doelpubliek te werken, kun je af en toe een ‘freebie’ gebruiken. Dit is een gratis weggever die samenhangt met het bijvoorbeeld aanmelden voor je mailinglijst, of met het inschrijven voor een traject. Hoezo gratis weggeven, hoor ik je denken. Waarom? Coachees zullen meer geneigd zijn om je als coach in te huren als ze meer weten over je diensten. Dit kan dus door iets waardevols ‘weg te geven’, als aanvulling op je aanbieding als coach. Denk bijvoorbeeld aan een document met aanvullende adviezen of een gratis korte (online) trainingssessie.

Laat je reviews en aanbevelingen zien
Een andere tip, hoe je doelgroep je beter leert kennen, is om reviews of aanbevelingen zichtbaar te maken. Wanneer mensen zien dat anderen je vertrouwen en dankbaar zijn voor de geboden diensten als coach, zullen ze sneller geneigd zijn om contact met je op te nemen. Reviews zorgen ervoor dat je makkelijker gevonden wordt en dat je je positief kunt onderscheiden van je concurrentie. Mensen vertrouwen sneller op een review dan op je eigen advertenties. Daarnaast geeft het ook feedback en inzicht voor jezelf over wat je coachees echt belangrijk vinden. Heb je onlangs als coach een mooi traject afgesloten? Vraag dan aan je coachee om een review voor je te schrijven of een aanbeveling te doen.

Er zijn uiteraard nog duizenden tips en tricks als het op sociale media aankomt. Maar met deze inzichten, kun je al een heel eind op weg!
Heel veel succes met het opzetten of evolueren van je social media strategie als coach!
Geniet van het ondernemerschap, Sander