Drie dingen die een coach zoekende van een coach willen weten

In de afgelopen jaren heb ik echt heel veel mensen leren kennen. Bij het opzetten van de site Coachgezocht.nu heb ik bijvoorbeeld gesproken met verschillende mensen die een coach zochten. Hen heb ik de volgende vraag gesteld: ”Waar let je nou op bij het zoeken naar een coach?”. Alle input en reacties die ik ontving op deze vraag, heb ik voor jou samengevat in dit artikel.

Wat is je specialisme?
Vanuit het coaching vak is het logisch dat je als coach een breed scala aan problematieken aan kan. Jouw werkwijze leent zich voor mensen met zowel een burn-out als een bore-out en waarschijnlijk kan je ook wel wat met neerslachtigheid of relatieproblemen. Dit komt omdat jij kijkt naar iemand zijn mechanismen, patronen, overtuigingen, drijfveren, energiebanen, chakra’s enzovoort.
Maar iemand die op een burn-out afstevent, wil gewoon horen dat je al 1000 mensen uit hun burn- out hebt geholpen en daarmee alles weet over dit gebied. Hoe specifieker je specialisme, hoe eerder iemand het gevoel krijgt dat hij/zij tot jouw doelgroep behoort.

Waaruit blijkt jouw kwaliteit?
Coach zoekenden zijn niet van plan hun ziel en zaligheid te leggen bij de eerste de beste coach Uiteindelijk blijkt in de praktijk dat ze dat wel doen overigens want echt rond shoppen voor een coach, lijkt niet veelvuldig voor te komen. Coachees willen ‘bewijs’ dat jij de specialist bent die je zegt te zijn. Het allerbeste hierbij is als je een boek geschreven hebt, daar zijn mensen echt van onder de indruk.
Een minder tijdrovend middel om jouw kwaliteit uit te stralen is het lid worden van een beroepsvereniging. Het imago van een beroepsvereniging is dat die leden in elk geval proactief met kennisdelen bezig zijn. Verder blijkt het ook bekend te zijn bij een aantal mensen dat een beroepsvereniging veelal een gedragscode heeft die je als lid onderschrijft. Ook hiervoor geldt dat het voor jou als professional misschien weinig toegevoegde waarde heeft. Daarentegen is het vanuit het perspectief van je klant een item dat meespeelt. Bedenk dat mensen je in dit stadium nog niet kennen en op zoek zijn naar houvast.

Wil je nog een stapje verder gaan, dan kan je nog voor een accreditatie gaan. Hier zitten harde eisen aan vast, vaak op het gebied van het aantal jaren ervaring, opleiding, bijscholing en intervisie en supervisie. Ook zijn er vaak meer kosten aan verbonden dan het lidmaatschap van een beroepsvereniging, maar goed, het zegt dan ook meer over je kwaliteit.

Verder is het goed om je te realiseren dat kwaliteit een subjectief begrip is en je dus overgeleverd bent aan de perceptie van je klant. Die perceptie kan je voeden door bijvoorbeeld referenties van vorige coachingstrajecten te laten zien op jouw site.

Wie is de persoon achter de coach?
Oké, nu weet je toekomstige cliënt wat je kan en dat je goed bent in wat je doet maar dan rijst de volgende vraag; ‘pas jij wel bij mij?’ Veel coaches vinden het prettig als de ander aan het woord is en ze zelf degene zijn die het gesprek leiden. Echter, je toekomstige cliënten zijn benieuwd naar de persoon aan de andere kant van de tafel. Vertel dus ook jouw verhaal, je professionele en persoonlijke achtergrond voor zover je je daar comfortabel bij voelt uiteraard. Sommige aspecten lijken totaal niet relevant voor de coaching maar ze hebben als doel dat de coach zoekende zich kan herkennen in situaties en ervaringen, of anderszins getriggerd wordt door jouw verhaal. Het doel is dus eigenlijk om af te stemmen en contact te maken.

Meer weten of kun je wel wat hulp gebruiken?
Wil je weten hoe jouw coachingspraktijk nog beter afgestemd kan worden op de wensen van je (toekomstige) coachees? Boek direct in mijn agenda een afspraak voor een PowerTalk. Dan gaan we in een 2 uur durende 1-op-1 sessie met die uitdaging aan de slag. Na de PowerTalk heb jij een strijdplan en kun je je weer focussen op dat wat je het allerliefste doet; in gesprek zijn met coachees.

Een afspraak voor jouw PowerTalk plan je hier: https://calendly.com/ondernemenvoorcoaches