Het lanceren van een nieuw product of een nieuwe dienst
Lanceren kun je leren!

Het lanceren van een nieuw product is iets waar iedere ondernemer vroeg of laat mee te maken krijgt. Of je nu een boek uitgeeft of start met een nieuw aanbod, je moet dit dan uiteraard ook op de markt krijgen.

Stel, je bent lekker bezig maar je hebt het gevoel dat je business wat inzakt. Of stel dat je net begonnen bent en wat lawaai wilt maken over  je coachpraktijk. Dan is een lancering van iets nieuws een prachtige manier om onder de aandacht te komen.

Met lanceren bedoel ik eigenlijk dat je een campagne bedenkt rond een bepaald product en daar omheen de spanning opbouwt.

Lanceren kun je leren – de stappen die je zet naar een succesvolle lancering
Je kunt werkelijk alles lanceren. Het kan gaan om een nieuwe aflevering van je podcast, een artikel dat je net geschreven hebt, een nieuw product of een nieuwe coach methode – bijvoorbeeld nadat je een examen gehaald hebt – of een weggeefactie van een goed boek dat je gelezen hebt.

Het gaat om het proces dat je volgt om het onder de aandacht te brengen. Het gaat als volgt:

  • Bedenk wat je wilt lanceren: je moet natuurlijk gaan inspelen op wat er leeft bij je doelgroep. Denk na over de behoeften die er zijn en maak daar dan ook goed gebruik van. Gebruik dus wat er belangrijk is voor je doelgroep en waar zij naar zoeken. Kies een thema waarover je waarde of inspiratie kunt delen waardoor jouw volgers nieuwsgierig worden naar het thema en er ook meer van willen meten of meer mee willen doen.
  • Bedenk een lanceerdatum: Het is belangrijk om een goed moment uit te kiezen voor je lancering. Het zou een beetje zonde zijn om je diensten een beetje verloren op de markt te brengen om daarna te moeten wachten op wat kan komen. Je kunt voor jezelf een tijdlijn maken met acties, want reclame gebeurt ook voorafgaand je lancering. Gebruik dit zo efficiënt mogelijk om ook resultaten te zien.
  • Save the date: begin mensen erover te vertellen, online en  offline, dat er op een bepaalde datum iets staat te gebeuren en vraag of je ze op de hoogte mag houden. Dit is de start van je promotie om je diensten onder de aandacht te brengen.
  • Coming soon: Vervolgens ga je verder met posts in de sfeer van “coming soon” of volg me om het niet te missen. Je licht een tipje van de sluier op. Je kunt ‘teasers’ gaan gebruiken om de spanning op te bouwen en je doelgroep te triggeren en bewust te maken van je nieuwe dienst. Je wakkert nieuwsgierigheid aan en wanneer je de boodschap op regelmatige tijdstippen onder de aandacht brengt, zal de kracht van herhaling sneller zorgen voor een succesvolle lancering.
  • The making of: Je vertelt over de totstandkoming hoe je op het idee kwam en wat er allemaal bij de uitvoering kwam kijken. Het verhaal achter het product zal de doelgroep warmer maken voor de uiteindelijke lancering. Dit maakt alles persoonlijker en geeft een goede achtergrond waardoor je potentiële coachee ook meteen een verbondenheid kan gaan voelen.
  • Building up: Hierbij vertel je uitgebreid over wat de ander aan hetgeen je gaat lanceren gaat hebben. Wat zijn de voordelen van je diensten, wat kan men gaan verwachten. Je moet de doelgroep gaan overtuigen om gebruik te maken van je nieuwe dienst! Enthousiasme hierin werkt aanstekelijk. Doe bijvoorbeeld iets onverwachts tijdens de periode van je lancering. Denk maar aan een aanstekelijke video of een passende reclamestunt die je diensten in de kijker zetten. Wat ga je precies vertellen om nu net precies die juiste gevoelens aan te spreken? Dit is wat je in woord en beeld vertaald zal moeten krijgen. Deze eerste indruk krijg je maar één keer en net in dat moment dien je de interesse op te wekken om mensen tot actie te laten overgaan. Met waardevolle informatie bouw je de band op en wanneer het dan tijd is voor lancering, dan is er een grotere kans dat ze met plezier op de hoogte gebracht worden van de mogelijkheden. Deel eigen ervaringen met het thema, wat jij er bijvoorbeeld al mee bereikt of gedaan hebt of stel vragen aan je volgers waardoor je een interactie krijgt: wat vinden zij precies lastig of waar hebben zij precies nood aan? Zo kun je inspireren en laat je je doelgroep weten dat jij intensief met dat onderwerp bezig bent.
  • Blijf communiceren: interactie is de sleutel. Blijf na de lancering ook communiceren op je verschillende platformen of nieuwsbrieven over de nieuwe diensten. Het is belangrijk dat je dit zo gebruiksvriendelijk mogelijk maakt, zodat het gemakkelijk is om contact met je op te nemen. We zijn met zijn allen mondiger geworden en we praten graag mee over wat er gebeurt. Door het delen van verhalen en ervaringen van mensen die er gebruik van gemaakt hebben, vertel je ook wat jouw innovatie betekent voor je doelgroep. Coachees geven er om hoe dit nieuwe product hun leven kan veranderen en welke gevoelens ze er door krijgen of welke problemen er van de baan kunnen geschoven worden. Het is dus goed om vooral daarover te praten. Je kunt bijvoorbeeld ook mails uitsturen die FAQ’s beantwoorden of een soort van dringendheid creëren door ‘de oplossing’ te bieden voor het probleem waarvoor je doelgroep staat.
  • De twijfelaars: na je lancering zul je misschien meteen mensen hebben die inschrijven op je aanbod, maar je hebt ook de groep die zich ‘on the fence’ bevinden. Die zien bijvoorbeeld nog een drempel om meteen met jou in zee te gaan. Denk na hoe je met deze groep in contact blijft om in gesprek te gaan. Niet om meteen te overtuigen, maar om samen te kijken of het aanbod voor hen wel een juiste keuze en of het ook het juiste moment voor hen is. Er is in principe interesse, want anders zouden ze niet twijfelen. Voor hen heb je ook een plan nodig. Ga er niet van uit dat de twijfelaars niet zullen ingaan op je aanbod, maar geef ze de mogelijkheid om misschien even met je te (video-)bellen om samen de mogelijkheden te verkennen.

Goede planning of een partner – goede voorbereiding is essentieel
Met een goede planning, eventueel een partner of een krachtige ambassadeur, kun je je diensten in de kijker zetten bij je potentiële coachees. Een goed voorbereide start is al de helft van het werk. Hoeveel je deelt voorafgaand je lancering, kun je zelf kiezen. In de eerste weken deel je zoveel mogelijk inspiratie, waarde en triggers om dan in de laatste week het specifieke aanbod echt actief in de kijker te zetten. Je hoeft het helemaal niet complex te maken.

Kies wat bij jou past
Gebruik je platformen waarop je al actief bent en uiteraard je mailinglijst. Daarnaast kun je eventueel kiezen voor extra methodes of tools zoals Facebook Live, Instagram Stories, een video die je hebt opgenomen, webinars of een challenge om extra kracht te geven aan je lancering. Kies voor iets die bij jou past: ben je goed in schrijven, ga dan aan de slag met e-mails of blogs. Ben je eerder visueel creatief, zet dan bijvoorbeeld Instagram in. Wat je ook gebruikt, zorg dat het bij je verhaal en visie past.

Veel succes en plezier!
Sander