Waarom coaching werkt?

Als je vraagt aan mensen hoe ze coaching hebben ervaren, dan zeggen ze vaak: “Het is grappig, ik weet niet precies hoe het gesprek ging, maar aan het eind had ik veel meer inzicht en wist ik wat ik wilde en kon doen.” Het is voor hen lastig te beschrijven wat er nu precies gebeurde. De coach stelde vragen en gaf een aantal suggesties en op een of andere manier raakte dat net de essentie van het probleem en werd de oplossing duidelijk.

Quote coachee: Toen ik jaren geleden voor de eerste keer met coaching in aanraking kwam, was ik verbaasd over het resultaat. Inmiddels weet ik waarom het werkt. Maar het waarom is alleen interessant voor de coach. Dat het werkt is het belangrijkste. En dat het snel werkt is een mooie bijkomstigheid.

Jij als coach weet hoe coaching werkt. Veel psychologisch inzicht, communicatieve vaardigheden, kennis en ervaring helpen jou om coach te zijn. Coaching is een vak en geen hobby.

Door het stellen van de juiste vragen, het achterhalen van het vraagstuk achter de vraag, het creëren van inzicht in de persoonlijkheid, het geven van suggesties en gestructureerd werken aan doelen wordt een coachingsgesprek een succes.

Er zijn een aantal basisprincipes die ervoor zorgen dat coaching werkt. Probeer deze in je hoofd te houden in contact met potentiële coachees of in je marketingboodschap.

  • Menselijk contact: we zijn allemaal sociale zoogdieren die behoefte hebben aan menselijk contact maar echt kunnen groeien van waardevol en diepgaand contact. Zowel rouw als geboorte alle emoties delen we het liefst met anderen. Zo zijn we ook op anderen gericht bij het leren omgaan met dingen die we lastig vinden of het nu van onze ouders is, via een reeks video’s van een goeroe, tijdens college of in een coachingsgesprek. Er moet dan wel een klik zijn met de ander. Denk maar aan je favoriete docent van vroeger.
  • Andere perceptie: menselijk contact kan fijn zijn, maar het kan ook schuren. Dat komt meestal door een andere perceptie die je dan opgedrongen wordt. Normen en waarden die niet de jouwe zijn. Bij coaching kan dit echter verfrissend zijn om juist iemand te hebben die verschillende kanten van een situatie of probleem weet te belichten.
  • Het onbewuste bewust maken: waar coaches een ster in zijn, is het signaleren en benoemen waar de coachee zich niet bewust van is. De zogenaamde blinde vlekken bloot leggen.
  • De kracht van context: coaches bevragen op de context waarbinnen de coachingsvraag zich afspeelt. Het belang hiervan en de manier waarop dit invloed heeft op de coachingsvraag is haast onmogelijk in te zien als je er zelf (als coachee) midden in zit. Want als je onderdeel bent van de situatie kan je die nooit goed objectief beoordelen en de mogelijkheden zien. De geoefende buitenstaander (de coach) prikt daar veel beter doorheen.
  • Het mysterie der modellen: een professionele coach heeft theorieën, modellen en methodieken tot zijn beschikking die bedacht en uitvoerig getest zijn. Bepaalde psychologische wetmatigheden zitten hierin verwerkt waardoor verbanden razendsnel inzichtelijk gemaakt worden. Zo gaat de coachee connecties zien die hijzelf op eigen houtje maar moeizaam zelf had kunnen leggen.

Hoe zijn jouw ervaringen met coachees die proberen te begrijpen waarom coaching werkt?

Plan direct online een gratis Ondernemen voor Coaches Peptalk in.

In 30 minuten gaan we direct in op de grootste uitdaging van jouw coachpraktijk. Dit gesprek is op afstand (telefonisch of videobellen) en helemaal gratis!
JA! Ik wil een gratis Peptalk

‘Sander is voor mij het voorbeeld van positieve coaching. Ons gesprek heeft mij inzicht gegeven, zijn advies is direct toepasbaar. Sander is een prettige,  betrokken en hartelijke persoonlijkheid waarbij je je snel op je gemak voelt. De energie die vrij komt in een sessie met Sander geeft een boost waarbij hindernissen plaats maken voor behapbare zaken waar je zelf iets mee kunt.’

Ilona de Roo, Coachpraktijk in Oprichting