de perfecte eerste indruk als coach

De perfecte eerste indruk als coach is van groot belang. En op een online platform moet je meteen de aandacht kunnen trekken, of het nu gaat om privé of om je coachdiensten in de kijker te zetten.

Ik ben dit jaar alweer 7 jaar gelukkig getrouwd (ja dat kan echt wel). Mijn vrouw en ik kennen elkaar via Relatieplanet en dat was destijds behoorlijk revolutionair. Tenminste achteraf gezien waren we early adaptors maar destijds was het eigenlijk behoorlijk alternatief en we werden er 12 jaar geleden een beetje raar op aangekeken.

Op een datingsite is het de truc om jezelf zodanig online te presenteren dat jouw doelgroep (die mooie man of vrouw) voor jou in katzwijm valt. Het is dan belangrijk om te bedenken welke aspecten van jezelf je gelijk al vertelt en wat meer derde/vierde date onderwerpen zijn of sterker nog misschien wel dingen die je liever helemaal voor jezelf houdt.

Zo is het ook met je online profielen als coach. Ongeacht of dit LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter of misschien wel TikTok is. Je wilt een eerste perfecte indruk als coach maken waardoor je iemand in de vluchtige wereld van internet zodanig bindt en boeit dat hij of zijn verder gaat lezen naar wat jij te zeggen hebt. Je doel is eigenlijk om “spreektijd” te krijgen.

Hoezo online?

Het is goed mogelijk dat je deze drie alinea’s leest en denkt “ho eens even, mijn eerste indruk laat ik helemaal niet online achter”. Hoewel veel coaches leven van mond tot mond reclame wordt ook in die variant in een vroegtijdig stadium een blik geworpen op de online aanwezigheid. Gezien de vindbaarheid van jouw website op Google is er een grote kans dat één van je social media profielen als eerste boven komt drijven en de vraag is wat ziet de bezoeker dan? Is dit wel in lijn met wat hij/zij al offline over je gehoord heeft? Hoe zorg je voor die perfecte eerste indruk als coach?

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

Dit gezegde was er allang voordat er een online jungle was waar je graag in wilt opvallen. Beelden zijn altijd al bij uitstek de manier geweest waarop de mens informatie verwerkt. Het speelt dan ook een essentiële rol in de vorming van een eerste indruk van iemand.

Denk maar aan de psychologische kenmerken die meespelen bij het kennismaken in real life. Alle zintuigen doen hierbij een duit in het zakje. Naast visuele informatie is reuk en gehoor daarbij ook belangrijk. Reuk kan je online weinig beïnvloeden. Maar met video of geluidsbestanden kan je wel inspelen op de behoefte van de bezoeker om ook te horen wat je te zeggen hebt.

Al jaren is het voor de meeste mensen mogelijk om met hun telefoon foto’s en video’s op te nemen. Er is dus geen (geldige) reden dat er geen foto’s op je profiel te vinden zijn. De belangrijkste daarbij is natuurlijk de profielfoto maar ook omslagfoto en de foto’s van de laatste paar verstuurde berichten springen gelijk in het oog en vormen gezamenlijk een bepaald beeld (letterlijk) waar de bezoeker op aanslaat of niet.

Weet wie je aanspreekt

Hoe vergroot je nu je kansen dat je interesse wekt bij je bezoeker, en dat op basis van je eerste indruk? Het is belangrijk dat je zorgt dat je bezoekers die eigenlijk enthousiast kunnen worden van jou en wat je aanbiedt, je profiel ook bezoekt.

Veel coaches hebben de neiging om van binnen naar buiten te denken. Daarmee bedoel ik dat ze denken als ik nu mijn profielfoto in orde heb dan kunnen ze niet om me heen. Dat is niet waar. We kunnen prima om je heen want er zijn nog heel veel andere coaches met een profielfoto. Waar je voor moet zorgen is dat je profiel bij de juiste mensen onder de aandacht komt.

Wie zijn dan de juiste mensen? Dat zijn de mensen die aanslaan op wat jij uitstraalt en behoefte hebben aan wat jij te bieden hebt. Als je weet wie je wilt aanspreken met je profiel dan kan je ook bedenken waar ze op zoeken en kan je zorgen dat je vindbaar wordt. Dit doe je bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van zoektermen, al dan niet in combinatie met het juiste gebruik van hashtags.

Vorm versus inhoud

Met beeld kan je een bepaald gevoel oproepen maar dit gevoel kan je versterken of verzwakken door de teksten die om het beeld heen staan. Ieder online profiel heeft zo’n plek waarin je net even de ruimte hebt om kort iets over jezelf of je coachpraktijk te vertellen. Naast beeld is het ook belangrijk dat je daar met de eerste twee zinnen impact maakt. Dan pas gaan mensen ook echt verder lezen.

Ook hierbij moet je goed weten wie je aan wilt spreken zodat je daarop kan aansluiten bij wat je uit wil stralen. Je hebt niet veel ruimte en je krijgt van de wetten die online gelden ook niet veel tijd om je punt te maken.

Je initiële boodschap moet dus kort en krachtig zijn. Als je daarmee weet te boeien dan krijg je daarna echt wel ruimte om langdradiger te zijn. Je hebt immers te maken met verschillende informatiebehoefte van mensen. Iedereen neemt op een andere manier een beslissing om in zee te gaan met een coach. Sommigen kijken naar afstand en anderen naar prijs. Ook zijn er mensen die kijken naar accreditatie of certificering. Het moet dus allemaal vindbaar zijn voor ze maar alleen als je gezorgd hebt voor toestemming om het te kunnen zien. Net als in ieder gesprek moet je daarvoor eerst afstemmen op de ander. In een digitaal verkoopgesprek is dat niet anders.

Fijne (klant)reis!

De eerste perfecte indruk als coach is een fragiel iets. Als die positief is, hoe makkelijk maak je het een potentieel geïnteresseerde dan om de gewenste informatie tot zich te nemen. Moet deze door allerlei hoepels springen of zijn het logische hapklare brokken. Hoe chaotischer het proces waar ze doorheen moeten, des te eerder ze alsnog afhaken, ondanks die spetterende profielfoto en wervende teksten.

Spoiler alert: je bent hier zelf super slecht in. Wat jij logisch vindt, hoeft echt niet logisch te zijn voor de mensen die je aan wilt spreken. De oplossing is eenvoudig: laat dit uitvoerig testen door je omgeving en idealiter ga je zelfs opzoek naar een groepje mensen die je wilt aanspreken en vraag je hun om feedback over de manier waarop jij je presenteert en of dit je eerste indruk ondersteunt.

Afwijzing

Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers blijven plakken en aandachtig blijven lezen wat je de wereld allemaal te bieden hebt. Echter moet je ook realistisch zijn dat een meerderheid niet verder zal klikken maar afhaakt dan wel afgeleid raakt. Dit laatste is ook echt vaak het geval dus behalve dat het niet constructief is om dat als een afwijzing te zien, is het ook vaak nog eens niet waar.

Neem het dus vooral niet persoonlijk en laat zeker je motivatie niet afhangen van de hoeveelheid mensen die je profiel bezoeken, je berichten een like geven, maar nooit klant worden.

Neem nou een succesvolle coach als Tony Robbins bijvoorbeeld. Die heeft honderdduizenden mensen geholpen. Maar vergis je niet, hij heeft miljoenen volgers en tientallen miljoenen die zijn video’s en posts zien.

Ik weet de exacte cijfers niet maar als je een mega event hebt met 25.000 mensen in de zaal maar wel 2.500.000 volgers dan zit dus een ruime meerderheid van je volgers niet in die zaal. Uiteraard geeft Tony Robbins wel 20 van dit soort mega events in een jaar maar dan nog zit dus “slechts” 500.000 mensen die je betalen en een ruime meerderheid van 2.000.000 die echt wel fan van Tony zijn maar geen betalende klant zijn.

Wil je hiermee aan de slag?

Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Plan dan eens een gratis Ondernemen voor Coaches Peptalk in. Dit is een sessie van 30 minuten via videochat waarin ik je op weg help met de grootste uitdaging in je coachpraktijk. Dit kan bijvoorbeeld zijn het goed neerzetten van een social media profiel om een waanzinnige eerste indruk te maken.

Via deze link kan je gelijk in mijn agenda een datum en tijd kiezen dat ons beide uitkomt https://calendly.com/ondernemenvoorcoaches/peptalk?month=2020-09

Vind je dit artikel nuttig? Geef je dan ook op voor de Ondernemen voor Coaches Survivalkit. Hierin zitten heel veel tools in om je te helpen met het goed neerzetten van je coachpraktijk.

Echter dit is alleen maar informatie. Ik hoef jou natuurlijk de kracht van persoonlijke coaching ten opzichte van e-mails niet uit te leggen. Ben je klaar voor transformatie: ga dan voor de Peptalk!

Meerdere manieren waarop ik jou kan helpen.

Ik ga graag met je aan de slag om jouw praktijk een boost te geven. Hiervoor heb ik mijn diensten in verschillende vormen gegoten zodat er hopelijk een manier bij zit die je aanspreekt.

Ondernemen voor coaches Powertalk

In deze 2 uur durende skype sessie pas ik mijn inzichten van de coachingmarkt toe op jouw praktijk. Ik neem hierbij jouw website en social media als uitgangspunt.

De meest gekozen Peptalk

In een half uur durende GRATIS Peptalk help ik je verder met je grootste uitdaging in jouw coachpraktijk.

Very Important (business) Coaching

Aan de hand van het Very Important Coaching (VIC) model gaan we in 8 sessies verspreid over 4 maanden jouw coachpraktijk naar het volgende niveau tillen.