Ruim twee jaar na live gaan heeft Coachgezocht een aardig zicht op de coachmarkt opgebouwd. We spreken veel coaches met vragen rond vindbaarheid. Eén van de dingen die opvalt is dat er een verschil is tussen hoe coaches zich over het algemeen presenteren en de manier waarop coachees hun coach zoeken.

In dit artikel bespreken we de vijf meest gezochte type coaching en beschrijven hoe ernaar gezocht wordt.

Loopbaan coaching

Met stip op 1 staat de vraag naar hulp bij carrière gerelateerde vraagstukken. Dit is ook niet zo verwonderlijk als we bedenken hoeveel uur een mens op de werkvloer doorbrengt. Ook de impact van werk op iemands gevoel van welbevinden of zelfbeeld kan gigantisch zijn.

Voor loopbaan coaches is het dan ook aan te raden om het bredere spectrum te promoten in hun communicatie. Je helpt iemand niet alleen aan een leuke baan, maar bouwt een stukje identiteit op. Laat de coachee in contact komen met onderliggende wensen en geef inzicht in kernkwaliteiten.

In de communicatie doen loopbaan coaches er verder goed aan om in te spelen op verschillende subthema’s zoals ontslag, conflicten met leidinggevende/collega’s en de balans tussen werk en privé. Maar ook de vraag of iemand geschikt is als ondernemer kan interessant zijn.

Stresspreventie of burn-out coaching

Coaching ten aanzien van stress gerelateerde onderwerpen is erg populair. De zoekwoorden die vaak gebruikt worden zijn burn-out of overspannen. Bedenk ook dat bore-out net zo goed in deze categorie valt.

Hierbij is het belangrijk om in de communicatie aandacht te besteden aan waarom coaching beter is dan zelf aanmodderen aan de hand van artikelen uit de Happinez.

Dat is ook vaak het punt met coachingsvragen op dit gebied. Mensen lopen er te lang mee door en hebben al een heel arsenaal aan methodes doorlopen aan de hand van verhalen van vrienden, (online) artikelen en zelfhulpboeken.

Verder kan je ook veel voorkomende onderliggende bronnen van stress benoemen. Zoals conflicten in het leven, geldzorgen, scheiding, ziekte, overlijden van een dierbare, etc. Allemaal zaken die een beroep doen op het vermogen van de mens om zich aan te passen op een nieuw situatie.

Dat is ook de oplossing die je “verkoopt”. Je leert mensen om te gaan met de nieuw ontstane situatie. Hetgeen ze leren, kunnen ze toepassen op meerdere aspecten van hun leven en ook in de toekomst nogmaals inzetten bij stressoren.

Relatie coaching

Er wordt vaak ook gezocht op ‘relatietherapie’ omdat het verschil nu eenmaal niet zo bekend en ook niet duidelijk is.

Subthema’s waar je in je communicatie op kan richten zijn; Kwaliteit van de relatie, seksualiteit, het soepel laten verlopen van een echtscheiding, vertrouwen herstellen na overspel, ruimte houden voor vriendschappen en vriendschappen ook in de relatie passen.

Naast de romantische relatie is het ook te overwegen om je te richten op de relatie tussen ouders en volwassen kinderen. Beide kanten op kunnen kansen liggen voor coaching om inzicht te krijgen in de patronen die een fijn samenzijn in de weg staan. Dat is ook de toegevoegde waarde van relatie coaching die je voorop moet stellen.

Valkuil voor stellen is dat ze denken het wel zelf af te kunnen. Je moet dus expliciet maken dat ze niet dezelfde logica moeten gebruiken om de relatie te fixen als die ze gebruikt hebben om te komen waar ze nu zijn. De waarde van een coach is dan ook dat deze verder helpt te kijken dan je zelf kan, omdat je altijd zicht zal hebben op hetzelfde beperkte palet aan mogelijkheden. Een derde, extern perspectief kan wonderen doen voor je relatie. Dat kan je jouw doelgroep prima meegeven.

Vitaliteitscoaches

Deze categorie valt grofweg uiteen in voeding en beweging. Je kan in je communicatie ook prima aandacht besteden aan zaken die hiermee samenhangen zoals overgewicht, futloosheid, slapeloosheid, gebrekkige weerstand en lichte psychosomatische klachten.

Je zult vaak gevonden worden op termen zoals afvallen, afslanken, slanker worden en overgewicht. Je hebt hier enorm veel concurrentie van diverse websites met artikelen tot aan diëtisten en personal trainers. Je zult goed moeten communiceren wat je met jouw coaching concreet kan betekenen en welke meerwaarde je hebt ten opzichte van de andere opties die jouw klant heeft.

Veel gehoord is “lekker in je vel komen te zitten”, maar wat is dat eigenlijk? Het is van belang om dat uit te kunnen leggen en concreter te kunnen maken voor iedereen die niet realiseert dat hij/zij beter in zijn of haar energie kan zitten dan nu het geval is. Een grote hobbel hier is dat men niet weet dat ze een probleem hebben en vervolgens er tegenaan hikken om er wat aan te doen.

Dat zijn twee punten die je in jouw communicatie moet adresseren en vervolgens begint het overtuigen dat jij de juiste persoon bent om die onoverbrugbare berg te bedwingen. Dat is ook gelijk een valkuil die ik zie bij vitaliteitscoaches: er moet teveel tegelijk gedaan worden. Men moet én gezonder eten, niet alleen minder calorieën maar ook gelijk zonder E-nummers, én ook meer bewegen. Hier ligt echter vaak een complex netwerk van in elkaar samenhangende patronen en gewoontes aan ten grondslag.

Het rooskleurigere beeld van iemand lachend door de bossen zien rennen dat geschetst wordt door de energieke en enthousiaste vitaliteitscoach ligt daarmee veel te ver van het startpunt van de coachee. Voor mensen die de hulp van een vitaliteitscoach het hardste nodig hebben, is het een lange weg met kleine stapjes. Een realistische boodschap in een positief jasje stoppen is mijn tip aan vitaliteitscoaches om dit consequent en creatief in je uitingen terug te laten komen.

Teamcoaches

De laatste categorie die veel gezocht wordt, is gericht op teambuilding en groepsdynamica. Dit kan te maken hebben met conflicten op de werkvloer, maar het kan ook simpelweg een vraagstuk zijn om efficiënter te werken en daarom beter op elkaar ingespeeld te raken.

De onderwerpen die hier vaak spelen zijn de verschillende persoonlijkheden van een team die zorgen voor een unieke teamsamenstelling die wel of niet als vanzelf klikt. De communicatie tussen teamleden en het effectief samenwerken zijn dan concrete uitdagingen als dit niet het geval is. In je communicatie kan je je ook richten op: het inpassen van nieuwe leden in een reeds professioneel team of het contact tussen een team en een leidinggevende.

Plan direct online een gratis Ondernemen voor Coaches Peptalk in.

In 30 minuten gaan we direct in op de grootste uitdaging van jouw coachpraktijk. Dit gesprek is op afstand (telefonisch of videobellen) en helemaal gratis!
JA! Ik wil een gratis Peptalk

“Wat een eyeopeners heb ik van Sander gekregen. Heel concreet en praktisch, waar ik meteen mee aan de slag kan. Hij heeft me gecoacht naar het maken van keuzes. Learning by Doing. Ga lekker leren van je fouten en ga niet alles van tevoren proberen perfect uit te denken. In slechts twee uurtjes Skype-en hebben we heel veel aspecten kunnen bespreken. Laat die klanten maar komen, naar De Klas van Natas. Want ik heb er heel veel zin in om met iedereen voor wie ik het verschil kan maken en mijn nu niet vindt, aan de slag te gaan”

succesvolle coach , goede business coachNatascha Winkelmeijer, Workflow studio