Effectieve zichtbaarheid voor coaches – 4 waardevolle tips

Vraagje coach; hoe zichtbaar ben jij eigenlijk met je coach-praktijk? Laat jij jezelf overal zien en horen? Of zou je als je heel eerlijk bent wel wat meer zichtbaar kunnen zijn? Ben je misschien zelfs helemaal nog niet zoveel zichtbaar?

Zichtbaarheid is best ‘een dingetje’
In mijn ervaring is voor de meeste coaches zichtbaarheid best wel ‘een dingetje’. Of zeg maar gerust: een DING. Een grote, hoge drempel waar je maar niet overheen lijkt te komen. Herken je de volgende gedachten?

Wat zal een ander ervan denken?
Straks krijg ik kritiek!
Vinden mensen het wel interessant wat ik te vertellen heb?
Wat als niemand mijn bericht leest?
Wat als mensen mijn bericht wél lezen?

Je laat je vaak, net zoals in de meeste situaties in het ondernemen, vaak tegenhouden door je eigen gedachten. Alle scenario’s die er zouden kunnen gebeuren, komen voorbij. En meestal zijn dit niet de meest positieve scenario’s. Nee, ons brein presenteert ons vaak juist de meest slechte en negatieve scenario’s.

Geen klanten
Omdat het menselijk brein automatisch de weg van de minste weerstand kiest, stel je het maar weer uit. Want je wilt natuurlijk liever niet het risico lopen dat iemand er wat van vindt. Of dat mensen het niet interessant genoeg vinden. Met als logisch gevolg dat er omdat je niet (genoeg) zichtbaar bent, geen nieuwe klanten in je coach-praktijk komen.

Lekker veilig maar tegelijkertijd jezelf te kort doen
Natuurlijk kun je ervoor kiezen om lekker veilig in je schulp te blijven zitten. Maar wat levert je dat op? Ja, op korte termijn misschien veiligheid. Maar wat levert het je op langere termijn op? Wanneer je niet laat zien waar jij voor staat met je coach-praktijk, doe je jezelf tekort en de mensen die met smart op jou zitten te wachten! En mensen helpen als coach is toch waarom je in dit mooie vak bent gestapt?

Zichtbaarheid levert veel op
Geloof mij, zichtbaarheid levert veel op. Door jouw zichtbaarheid kun je meer mensen helpen met jouw coaching. En dat betekent voor jou zingeving en heel praktisch voldoende inkomen! Wanneer mensen niet weten dat je bestaat, dat ze bij jou terecht kunnen met hun specifieke coach vraag, hoe verwacht je dan dat ze bij je zullen aankloppen?

Superspannend om jezelf te laten zien
Het is zeker super spannend om jezelf te laten zien, van je te laten horen. Dat geeft misschien wel een beetje het gevoel van in je blootje staan in de kroeg. Iedereen kijkt en vindt wat van je. Maar hoe zou het zijn wanneer door jouw zichtbaarheid, en dan bedoel ik niet in je nakie natuurlijk, mensen jou benaderen en vragen of je tijd voor hen hebt om hen te helpen? Dat is toch heen heerlijk, bevrijdend, gevoel?!

Zichtbaarheid betekent klanten
Zichtbaarheid betekent klanten. Zo simpel is het. Het voelt voor jou als coach wellicht wat tegenstrijdig. In jouw dagelijkse werk gaat het om die ander, niet om jou. En met zichtbaarheid gaat het wel om jou. Zo voelt het althans. Zonder jouw zichtbaarheid geen klanten. Wat als je nu eens bedenkt dat jouw zichtbaarheid eigenlijk ook om die ander gaat? Jouw zichtbaarheid is eigenlijk een eerste handreiking naar jouw ideale klant. Hou die gedachte vast. 

Effectieve zichtbaarheid
Er zijn heel veel verschillende manieren om zichtbaar te zijn. Maar niet alles is even effectief. Bij zichtbaarheid draait het erom dat jij ‘on top of mind’ bent of komt bij jouw ideale klant. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Ik geef je graag een aantal ideeën. 

Schrijf over je ervaringen en expertise
Schrijf regelmatig een blog over je werk, je coachpraktijk. Over je ervaringen, met welke vragen de coachee bij je terecht is gekomen, hoe jullie het traject hebben aangepakt en wat het jouw coachee heeft opgeleverd. Zo een blog geeft potentiële coachees een goed beeld over jouw aanpak, de vraag van de ander kan een opluchting zijn voor hem of haar. Door persoonlijk te bloggen, leert een potentiële coachees jou al een beetje kennen wat de drempel verlaagt om contact met je te zoeken. En heel belangrijk, een blog is goed voor jouw zichtbaarheid en vindbaarheid op Google. 

Geef iets van waarde gratis weg
Misschien heb je voor jouw coach-praktijk wel een mooi ebook geschreven, een checklist gemaakt of een korte online training ontwikkelt. Geef dit waardevolle product gratis weg. Zo maakt jouw potentiële coachee op een andere manier kennis met jou. En jij krijgt er een e-mailadres voor terug zodat je daarna direct contact kan opnemen en een relatie kan opbouwen. 

Deel relevante en waardevolle content
Wanneer je als coach een post plaatst op een van je social media kanalen, wil je uiteraard laten zien of horen, waar jij goed in bent. Zo ben je misschien wel gespecialiseerd of gecertificeerd in een specifieke coach methode. Meer is dit interessant en relevant voor jouw toekomstige coachee? Relevant is om in te spelen op de pijnen en problemen een mogelijke coachee ervaart. Benoem die uitdagingen, ga daar verder op in en geef tips en inzichten. Daar help je een coachee mee. En nee, je geeft daarmee niet je inhoudelijke expertise weg of de kans op een klant weg. Jouw top 3 aan tips geven jouw doelgroep een goed beeld over jouw aanpak. Wanneer die tips hen aanspreken, komen ze bij je terug voor meer. 

Maak een plan
Zichtbaar zijn is een ding maar effectief zichtbaar zijn is een ander ding. Wanneer je voor jezelf hebt besloten op welke manier je zichtbaar wilt zijn; via je website, met blogs, op social media, via video’s op YouTube of met podcasts, bedenk dan jouw strategie. Dat klinkt misschien een beetje alsof je van jezelf denkt dat je Nike bent maar het is eigenlijk heel simpel.

Geef antwoord op de volgende vragen. Wat is je doel met je zichtbaarheid, welk kanaal of welke kanalen ga je gebruiken? Hoe vaak wil je zichtbaar (of hoorbaar) zijn? Wat ga je delen qua onderwerpen, thema’s. En welke ‘call to actions’ kun je inzetten? Heb je de antwoorden op een rij? Dan heb je nu een plan! Althans, de opzet van je plan. Werk het verder uit en maak een planning.

En onthoud goed. Zichtbaar zijn doe je niet voor jezelf maar voor degenen die met smart op jou zitten te wachten! Okay? Kom je er niet (helemaal) uit? Dan help ik je graag (*).

Zie je, het valt best wel mee dat zichtbaar worden 🙂

Geniet van het ondernemerschap!
Sander

(*) ik ontwikkelde de online training Ondernemen voor Coaches waarin we aan de slag gaan met ondernemersuitdagingen in het (verder) uitbouwen van jouw coachpraktijk. De focus tijdens deze training ligt op het verbeteren van jouw zichtbaarheid.

Kijk op academy.ondernemenvoorcoaches.nl voor meer informatie, ervaringen van anderen of om je gewoon gelijk op te geven en aan de slag te gaan. Voor de prijs hoef je het niet te laten! Slechts 59 euro.