Waardevolle tips voor een goede elevator pitch voor coaches!

Je doet enorm je best om zichtbaar en vindbaar te zijn voor je potentiële coachees. Je post regelmatig op social media, je werkt aan de vindbaarheid van je website, je flyers liggen bij de sportschool en je gaat hopelijk snel weer naar (lokale) netwerkborrels. En daar sta je dan. Met een glas jus (of wijn) in je hand oog in oog met een misschien wel potentiële klant. En nu? 

Wat is een elevator pitch precies?
Het is een kunst om binnen een minuut kort en krachtig te vertellen wat je doet en wat je kwaliteiten zijn. Oftewel: je elevator pitch te houden. De elevator pitch is een hele korte presentatie van jezelf – bij wijze van spreken in de tijd dat je met iemand in de lift  staat – om diegene nieuwsgierig te maken naar wie je bent en wat je te bieden hebt. Het is handig om dat ‘praatje’ klaar te hebben. Wanneer je naar een netwerkborrel gaat, weet je dat dit gaat gebeuren maar je kan op de meest onverwachte momenten de kans krijgen om jezelf kort te presenteren. En dat kan nog best lastig zijn. Maar met een goede voorbereiding kom je een heel eind. Met deze tips hou jij straks de perfecte elevator pitch!

Wat vertel je precies in een elevator pitch?

Het is goed om eerst te bedenken wat je precies wilt vertellen en dit uit te schrijven op papier. Deze vier punten moeten terugkomen in je pitch:

  1. Wie je bent. Dat begint met je naam uiteraard maar wie ben je nog meer? Geef je ‘toehoorder’ basisinformatie die onmisbaar is.
  2. Wat je kunt. Vertel wat je kwaliteiten zijn. Probeer daarin wel origineel te zijn en containerbegrippen zoveel mogelijk te vermijden. Want dat zegt nog steeds niet zo heel veel over jou. 
  3. Wat je toevoegt. Je vertelt natuurlijk wat je kunt, waar je goed in bent maar benoem zeker wat je als coach bereikt met je coachees, wat jij toevoegt aan hun ontwikkeling. Dat is namelijk waarom coachees naar jou toekomen. 
  4. Wat je wilt. Ja, ook wat je wil. En dan niet een nieuwe auto of een verre vakantie maar vertel concreet wat je ambieert en naar wie je op zoek bent; jouw ideale coachee.

En hoe houd je nu die perfecte elevator pitch?

Als je goed weet wat je wilt vertellen, kun je nu gaan werken aan de manier waarop je het vertelt.

  1. Keep it short & simple! Schrijf in eerste instantie je pitch uit en oefen daarna meerdere keren. Neem de tijd op zodat je weet hoelang je pitch ongeveer is. Hoe lang een elevator pitch moet duren, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar je staat niet in een lift die naar de 125ste verdieping gaat dus zorg ervoor dat je onder de minuut blijft.
  2. Maak het relevant. Het is goed om een algemene elevator pitch paraat te hebben voor tijdens een netwerkborrels of een andere onverwacht moment. Houd in gedachte dat je met mensen praat en scherp je pitch aan wanneer je weet aan wie je je pitch presenteert. Je pitch is wellicht net anders wanneer je het aan een potentiële opdrachtgever van een organisatie vertelt of wanneer je het aan een potentiële coachee vertelt.
  3. Wees enthousiast en energiek. Laat zien in je houding, je stemgebruik dat je enthousiast bent over wat je doet. Je passie voor je vak uitstralen doet veel voor een goede indruk!
  4. Sluit af met een vraag. Niets is zo ongemakkelijk wanneer je vol enthousiasme je verhaal hebt vertelt, om daarna tegen een hele lange stilte aan te lopen. Vraag bijvoorbeeld naar de ervaring van je gesprekspartner met coaching. Of vraag of je pitch net zo duidelijk is overgekomen als jij het had bedoelt. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je vraagt, als je maar een vraag stelt met oprechte interesse in de ander. 

link

Jouw elevator pitch in de praktijk
Je hebt je pitch uitgeschreven, geoefend – wel of niet voor de spiegel – de tijdsduur klopt en nu? Misschien een beetje spannend maar oefen je pitch ook een paar keer met iemand. Iemand die jou goed genoeg kent om te horen of je verhaal authentiek is en je oprecht enthousiasme en de juiste energie uitstraalt. Of de woorden die je gebruikt ook woorden zijn die jij in het dagelijks leven gebruikt. Met de feedback die je ontvangt, kun je verder schaven aan je pitch totdat jouw persoonlijke 1 minuut presentatie helemaal van jou is. Ben je tevreden? Maak er dan een video van. Leuk voor op je website en je social media kanalen. En van toegevoegde waarde voor jouw vindbaarheid en zichtbaarheid!

Geniet van het ondernemerschap!
Sander

Ps: wil je meer weten en leren over zichtbaarheid en vindbaarheid? Volg dan mijn online training Ondernemen voor Coaches. Deze training is helemaal afgestemd op jouw vakgebied en de uitdagingen van het ondernemerschap in jouw coachpraktijk. Klik op deze link voor meer informatie en aanmelding.