Hoe duurzaam ondernemen kan bijdragen aan jouw profilering en aan jouw coachpraktijk

Hoe positioneer jij je als coach en  hoe positioneer je jouw coach-praktijk? Ben jij een coach die echt begaan is met mens, milieu en onze planeet? Heb jij duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen op jouw agenda staan als onderdeel van je profilering? Als coach wil je natuurlijk de beste zijn in je vak en dat laten zien en uitstralen. Maar jouw (potentiële) coachees kijken wellicht ook naar andere zaken, naar het totaalpakket wat jij als coach laat zien en waar jij voor staat. Jouw integriteit is een belangrijke factor van het totaal plaatje voor (potentiële) klanten.

Duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt wellicht als iets wat alleen voor grote(re) bedrijven belangrijk en haalbaar is. Ook jij als zelfstandige coach kunt dit! Jouw duurzame manier van ondernemen kan bijdragen aan jouw profilering. En daarnaast ook nog quick wins geven voor je onderneming. 

Duurzaam ondernemen met quick wins
Duurzaamheid betekent dat wat je doet of maakt of inzet voor de lange termijn bestemd is afgestemd is op de drie P’s; People, Planet en Profit. Dus mensen, onze aarde en winst of economische waarde. Niet de quick fix of snel gewin maar kritisch kijken wat het effect is op lange termijn. Om te beginnen met duurzaam ondernemen, kun je al wel een aantal quick wins uitvoeren. Die kosten niet veel maar leveren al wel winst op vooral voor het milieu.

Bijkomend voordeel is dat een aantal van deze maatregelen ook een positieve invloed hebben op je energierekening. Denk bijvoorbeeld aan de volgende super praktische quick wins:

  • Vervang oude (gloei)lampen in je coach-praktijk door duurzame spaarlampen.
  • Doe het licht uit in ruimtes waar je bent of plaats bijvoorbeeld bewegingschakelaars voor verlichting in ruimtes zoals je toilet, keuken of opslagruimte.
  • Ga met openbaar vervoer of de fiets naar je afspraken.
  • Spreek af met je coachee op een plek die voor beide makkelijk te bereiken is met openbaar vervoer.
  • Laat je computer en andere apparaten niet op stand-by staan, maar zet ze helemaal uit wanneer je ze langere tijd niet gebruikt.
  • Kies bij de koop of vervanging van apparaten voor de energiezuinigere variant. Let daarbij op het energielabel.
  • Print zo weinig mogelijk. Druk documenten voor eigen gebruik altijd dubbelzijdig af of op de achterkant van een oude pakbon of oude brieven. 
  • Moet je toch printen? Maak dan gebruik van een duurzaam lettertype. Zo’n lettertype verbruikt minder inkt, zodat je een stuk langer met de toner kunt doen. En schaf een laserprinter aan. Daarvan droogt de toner niet op zoals bij een inktjet printer wel het geval is. 

Duurzaam autogebruik voor ondernemers
Het milieu zal het je in dank afnemen als je wat vaker de trein of bus pakt of bij kleinere afstanden ervoor kiest om te voet of met de fiets naar je zakelijke afspraak te gaan. En zo’n fietstochtje of wandeling kan je ook weer helpen om te herladen en te ontspannen! Voor mij werkt een wandeling altijd heel goed om zaken weer in perspectief te zetten. Zo’n wandeling heeft zelfs een droom van mij gered! 

Zoek een duurzame leverancier
Ook wanneer je op zoek bent naar leveranciers van materialen kan ‘groen denken’ uiteindelijk in jouw voordeel werken. Kijk naar leveranciers voor jouw give-aways die gebruikmaken van minder milieubelastende producten verpakkingen. Of kies voor het bezorgen van je fysieke cadeautjes voor een fietskoerier.

Steun een maatschappelijke initiatief
Duurzaam ondernemen is natuurlijk meer dan alleen het terugbrengen van je energiegebruik of het scheiden van je afval. Als duurzame coach zoek je hierbij steeds naar een goede balans en communiceer je het beleid openlijk met je (potentiële) klanten. Als (startende) ondernemer kun je ook het goede voorbeeld geven door eens in de zoveel tijd vrijwilligerswerk te doen of een ander maatschappelijke initiatief te ondersteunen. Kies daarbij vrijwilligerswerk of een maatschappelijk initiatief wat bij jou past en bij jouw coach-praktijk. Ben je bijvoorbeeld kindercoach? Ga dan een dag helpen bij een zomerkamp voor kids. 

Communiceer je duurzame keuzes
Het gaat misschien wat ver om een complete campagne te wijden aan de duurzame initiatieven van je coach-praktijk, maar het is zonde om deze initiatieven stil te houden. Ook (potentiële) coachees of opdrachtgevers en bedrijven waar je medewerkers coacht, willen in deze tijd graag weten of het bedrijf van wie zij diensten afnemen zich actief bezighoudt met duurzaam ondernemen.

Duurzaam ondernemen in je coach-praktijk gaat natuurlijk verder dan alleen denken aan het milieu. Het gaat ook om het aangaan van duurzame relaties waar jij en de relatie nu en in de toekomst van profiteren. Dus bij alles wat je doet, opzet of ontwikkelt, bedenk wat het op lange termijn voor jou als ondernemende coach en voor jouw klanten zal opleveren. En dat is precies waar duurzaam ondernemen overgaat; People, Planet & Profit.

Succes met het ondernemerschap!