Hoe is de klant ervaring in jouw praktijk?

Vanuit het perspectief van een coachee. Hoe is de klantervaring bij jouw praktijk? Lees hier het verhaal van Florien.

Wat ongemakkelijk zat Florien op haar stoel te wiebelen. Ze had net aangegeven een kop thee te willen en de coach, met wie ze een eerste gesprek mee had, was die nu aan het halen.

In haar hoofd ging ze nog eens goed de punten langs die ze voorbereid had. Hoe kan ik het beste met mijn dominante baas omgaan? Ik moet meer ruimte van hem krijgen, want hij zit te veel op mijn nek en ik krijg er te veel stress van. Wat kan ik precies verwachten van de methodiek systeemgericht coachen? Hoeveel sessies zouden er eigenlijk nodig zijn voordat ze resultaat gaat merken?

De coach kwam terug met de gevraagde kop thee en merkte dat Florien wat onrustig was en besloot er niet te lang omheen te draaien. “Wat kan ik voor je doen?”

Florien moest even schakelen, dat had ze toch al in de mail gezet? “Nou ik wil dus leren hoe ik beter met mijn baas kan omgaan”, zei ze.

“Ja, je schreef dat hij nogal dominant was”, vulde de coach aan.

Oh gelukkig hij had het toch gelezen! Het was al niet makkelijk om ervoor uit te komen dat ze niet tegen haar manager was opgewassen.

“Nu, we gaan dus kijken naar het systeem waarin jullie functioneren.”, vervolgde de coach. “Dat betekent dat we de bedrijfscultuur, maar ook de sfeer in het team meenemen in de gesprekken. Om zo te bepalen hoe de positie van jullie nu is en hoe jij zowel jouw eigen positie als de positie van je leidinggevende in de sociale context kan beïnvloeden. Stel je gaat wat vaker tegen hem in dan straalt dat op jou af, maar ook op hem in de groep. Hij zal daar dus op de een of andere manier ook op gaan reageren. Tijdens het coachingstraject zullen we het dus veel hebben over jouw actie en wat dit teweeg brengt bij de ander en wat dit weer betekent voor jullie positie in het systeem.”

Poeh! Dat is niet niets, dacht Florien, maar ze snapte dat ze hier zat om een bepaald patroon te doorbreken.

De coach ging ondertussen nog even door…

Of er nog een andere scenario was waar ze moeite had om met dominante mensen om te gaan. Nou nee niet echt maar ja wie waren er allemaal dominant? Ze zei dus van niet maar de coach liet het er niet bij zitten. Hij vroeg om nog eens goed na te denken of ze nog wel eens eerder het gevoel had gehad niet voldoende ruimte te hebben gekregen. Schoorvoetend gaf Florien toe dat met haar ex vriend een soort gelijk scenario had afgespeeld.  De coach vroeg hier nog wat op door en Florien voelde de emotie van destijds weer opborrelen.

Ze wilde die kant helemaal niet meer op denken maar de coach gaf haar terug dat er toch nog een stukje onverwerkte emotie leek te zitten dat er mogelijk voor zorgde dat ze nu juist zo heftig op haar leidinggevende reageert.

De coach liet het onderwerp rusten voor nu, maar noteerde voor zichzelf zorgvuldig wat hij allemaal te weten was gekomen. Toen hij hiermee klaar was, zei hij dat zijn verwachting was om zes sessies nodig te hebben waarbij de eerste twee met name gebruikt zouden worden om verder te analyseren wat er nu precies speelt en echt scherp te krijgen wat de oorzaak van de patronen zijn. Vervolgens nog drie sessies om te werken aan het veranderen van de patronen en de laatste als uitloop c.q. afronding. Dit verspreidt over hooguit vijf maanden. Daarna zou nog wel wat contact op afstand handig zijn om nog wat nazorg te bieden.

Florien had ijverig meegeschreven maar vond het toch wat veel informatie in één keer. Gelukkig gaf de coach aan dat ze zijn geplande aanpak nog op de mail kreeg zodat ze die rustig kon doornemen. Als ze er over nagedacht had, kon ze laten weten of ze verder wilde met het traject of niet. De coach gaf aan dat dit geheel vrijblijvend was en dat het haar vrij stond om alsnog voor een andere coach te kiezen als ze het idee had dat die beter bij haar paste.

Florien had inderdaad nog kennismakingsgesprekken staan met twee andere coaches omdat ze eerst haar opties wilde aftasten voor een definitieve keuze. Maar ze had wel een goed gevoel bij deze doortastende aanpak en wilde eigenlijk niet nogmaals dit persoonlijke verhaal vertellen aan iemand waar ze mogelijk niet mee verder ging. Het was voor haar al heel wat dat ze deze coach zo veel in vertrouwen had genomen…

In het verhaal van Florien zitten een aantal leermomenten voor de coach het gaat om inleven wat er aan de kant van de coachee gebeurt en hier je proces op aanpassen. Wat is de structuur die je in jouw coaching neerzet die een goed gevoel faciliteert bij de coachee.

Loop je eigen proces eens na dat je een coachee voorschotelt en vraag bij elke stap je af wat er bij de coachee gebeurt en of je hier voldoende op inspeelt.

Meerdere manieren waarop ik jou kan helpen.

Ik ga graag met je aan de slag om jouw praktijk een boost te geven. Hiervoor heb ik mijn diensten in verschillende vormen gegoten zodat er hopelijk een manier bij zit die je aanspreekt.

Ondernemen voor coaches Powertalk

In deze 2 uur durende skype sessie pas ik mijn inzichten van de coachingmarkt toe op jouw praktijk. Ik neem hierbij jouw website en social media als uitgangspunt.

De meest gekozen Peptalk

In een half uur durende GRATIS Peptalk help ik je verder met je grootste uitdaging in jouw coachpraktijk.

Very Important (business) Coaching

Aan de hand van het Very Important Coaching (VIC) model gaan we in 8 sessies verspreid over 4 maanden jouw coachpraktijk naar het volgende niveau tillen.