Hoe vergroot ik mijn vindbaarheid voor mijn (potentiële) coachees?

Uit ervaring weet ik dat veel coaches worstelen met hun vindbaarheid. In de praktijk hoor ik vaak dat dat de grootste uitdaging in een coachpraktijk. Het antwoord ligt steevast op het gebied van klanten krijgen, vindbaar zijn, potentiele coachees die spontaan aan de deur kloppen met hun hulpvraag. De problematiek die daar vervolgens onder ligt, is vrij divers. In dit artikel wil ik dat stap voor stap ontrafelen en kan je inzicht krijgen op welk vlak dit voor jou ligt. Met die kennis kan je dan vervolgens veel gerichter bedenken waar je op bij moet sturen.

Belemmerende overtuigingen om naar buiten te treden
Ten eerste zijn daar de persoonlijke eigenschappen die in de weg kunnen zitten. Belemmerende overtuigingen zoals ‘ben ik wel goed genoeg als coach?’ of ‘heb ik mijn cliënten wel voldoende te bieden?’ kunnen voorkomen dat je naar buiten treedt met je aanbod.

Hoe treed je naar buiten als coach?
Ten tweede is dat naar buiten treden ook iets waar je flink mee de fout in kan gaan. Dat valt voor mij onder het begrip zichtbaarheid. Ik bedoel daarmee; wat krijgt de wereld te zien als ze van je horen. Wat is dan je boodschap? Welke indruk laat je achter? 

Jouw zichtbaarheid en vindbaarheid als coach
Ten derde is zichtbaarheid eigenlijk een luxeprobleem als je vindbaarheid niet op orde is. Vindbaarheid gaat wat mij betreft over op de juiste plek voor het juiste publiek aanwezig zijn. Weet je waar jouw toekomstige cliënten uithangen? Weet je hoe je onder de aandacht komt?

Vindbaarheid en zichtbaarheid lijken in jouw optiek misschien verdacht veel op zichtbaarheid, voor je gevoel en een beetje jongleren met woorden maar wat ik probeer, is wat scherper te definiëren waar precies jouw uitdaging zit. Dit is belangrijk omdat je dan dus op het goede aspect kan interveniëren. 

Helder, maar wat moet ik er nu aan doen?
Goed, als je nu weet waar het knelpunt zit, kan je gaan bedenken wat eraan te doen. Het is goed om je te realiseren dat ik, als business coach, je in al deze aspecten kan helpen en dat dit als voordeel heeft dat je het ook in samenhang bekijkt en oppakt. Vandaar dat ik ook wat praktische tips kan geven op alle vlakken. 

De parallellen tussen coaching en verkoop
Ten aanzien van persoonlijke eigenschappen heb je vaak te maken met schroom of schaamte om naar buiten te treden. Dan is het goed om te realiseren dat het contact dat je legt niet zoveel anders is dan je als coach doet. Als je de parallellen gaat zien tussen coaching en verkoop, namelijk dat het niets anders is dan het gesprek aangaan met de ander, waarin je op elkaar afstemt en rapport opbouwt. Als coach kan je dat als geen ander! 

Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken
Ten aanzien van zichtbaarheid moet je realiseren dat je maar één kans krijgt om een eerste indruk te maken. Je moet dus goed nadenken en ook het één en ander uitproberen om te kijken wat werkt. Wat daarbij wel een leidend principe is, is dat je er een tijd en een plaats voor alles is. Dat wil zeggen dat je begint met iemand aanspreken met een openingszin of tekst die wel gelijk duidelijk maakt waar je het over wilt hebben. Wanneer iemand interesse heeft je dan vervolgens wel toestemming krijgt om nog meer informatie te zenden. Maar wel in die volgorde.

Jouw aanwezigheid on- en offline
Ten aanzien van vindbaarheid is het goed om onderscheid te maken in aanwezigheid in de online en offline wereld. Als het gaat om je online vindbaarheid zou ik aanraden om primair vindbaar te zijn in Google en secundair op social media. Mensen op Google ervaren namelijk al een probleem, ze zijn actief zoekend naar een oplossing. Je wilt vervolgens dat er ook wel wat op je socials staat zodat ze een goed beeld van je kunnen krijgen. Google is als het ware je plek in de winkelstraat en je website en socials zijn dan je etalage. 

Jouw lokale strategie als coach
Voor offline geldt dat je zult moeten insteken op een lokale strategie. Ik bedoel daarmee dat je als uitgangspunt gaat hanteren dat iedereen in een straal van 10 kilometer die last heeft van hetgeen jij bij kunt helpen, ook jou weet te vinden. Concreet betekent dit dat je samenwerkingen aangaat met partijen waar jouw klanten ook komen. Natuurlijk sterk afhankelijk van wie het is die je wilt bereiken. Waar je dan aan kan denken zijn huisartsen die patiënten doorverwijzen, bedrijven die medewerkers of teams doorverwijzen en andere organisaties in de welzijnssector, van kappers tot yogascholen, en alles wat er tussen zit. Verder kan voor lokale bedrijven het verspreiden van een flyer ook goed werken. Advertenties in de krant worden steeds minder gelezen en ook advertenties op straat worden vaak weer vergeten maar een flyer belandt nog wel eens met een magneet op de koelkast.  

Wil je aan de slag met je vindbaarheid? Boek dan hier je Ondernemen voor Coaches Powertalk. Ik ga graag met je aan de slag!

Geniet van het ondernemerschap!
Sander