Een ondernemingsplan schrijven is misschien niet iets waar je voor staat te juichen. Dit is bij weinig coaches het geval. Vandaar dat de kans aanzienlijk is dat ook jij ook niet overloopt van enthousiasme om een ondernemingsplan voor coaches voor jezelf te schrijven. Het is veel werk en waarvoor eigenlijk? Een coachpraktijk gaat toch om mensen helpen? Is een ondernemingsplan voor coaches dan niet enkel bijzaak die afleidt van waar het eigenlijk om moet gaan?

De laatste jaren is het starten als lifecoach fors in populariteit toegenomen. In alle soorten en maten zijn ze te vinden en ook verschillende type mensen. Waar het vroeger de meer ervaren professional was die zich aan coaching waagde, is het tegenwoordig ook de ondernemende young professional die ervoor gaat. Tegen die achtergrond hoef ik haast niet toe te lichten dat het essentieel is om een strijdplan klaar te hebben om succesvol te zijn in coachingsland.

Ondernemingsplan voor coaches schrijven, waar te beginnen?

Als je begint met een coachpraktijk komt daar een hoop bij kijken. Een ondernemingsplan zorgt ervoor dat coaches concreet inzicht krijgen in alle onderdelen van hun coachpraktijk. Als je weet dat je op het juiste pad zit dan geeft dit rust en daarmee maak je ook betere keuzes.

In een ondernemingsplan schrijven coaches op wat ze precies gaan doen en waar het toe moet leiden. De witte bladzijde staart je aan en het is aan jou om je toekomstige coachpraktijk vorm te geven.

Begin je bij een naam en een slogan? Hoe kies je eigenlijk een naam? Hoe weet ik of de naam die ik wil niet al gebruikt is? Het zijn vragen die veel startende coaches hebben. In dit artikel wil ik je meenemen in een aantal overzichtelijke stappen waarin jij jouw ondernemingsplan vorm kan geven. En nee, je begint niet met een naam bedenken.

Een ondernemingsplan voor coaches schrijven in 5 stappen

Stap 1: Een goed begin, is het halve werk

Als coach ben je niet alleen de eigenaar van een coachpraktijk, je bent ook degene die de dienst levert. Dat zijn verschillende rollen met beiden hun eigen competenties.

Sta eens stil bij wat je inzet in de rol als coach. Hoewel coach geen beschermde titel is, iedereen mag zich coach noemen, wil je meestal wel een passende achtergrond hebben. Dit bestaat uit een stuk kennis maar ook belangrijk is dat je weet hoe je die kennis moet toepassen en dus beschikt over de nodige coachingsvaardigheden.

Goed, sta nu vervolgens eens stil bij welke competenties je toepast in de rol als ondernemer of eigenaar van een coachpraktijk. Hoe zit het dan met je passende achtergrond? Waar mis je kennis of ondernemersvaardigheden? Hoe ga je die leren of leren compenseren?

Stap 2: Wat is jouw droom ? Wanneer heb je succes?

De manier waarop jij je leven tot nu toe hebt geleefd, de keuzes die je gemaakt hebt en de ervaringen die je gehad hebt: Dit alles heeft ertoe geleid dat je nu je eigen coachpraktijk gestart bent.

Je hebt een bepaald pad gevolgd dat uiteindelijk heeft geleid tot het starten van je eigen coachpraktijk. Dit is een grote stap die je zet en het is dan ook belangrijk om stil te staan wanneer je hierin geslaagd bent. Wanneer is deze volgende stap op jouw levensweg een succes?

Dit beeld is voor jezelf, maar het vormt wel het fundament van waaruit je de wereld in stapt en zaken doet. Waar wil je voor gaan? Wat wil je uitstralen? Wat wil je dat mensen over 10 jaar over je zeggen?

Om nog even terug te komen op die naam voor je coachpraktijk. Welke naam je kiest hangt samen met de uitkomst van deze stap. Meestal zul je namelijk een naam willen die aansluit bij wat je uit wilt stralen.

Als je helder hebt waar je coachpraktijk naar toe moet leiden dan klik je die bestemming vast en ga je een koers uitstippelen. Welke stapjes ga je zetten die jou uiteindelijk naar die stip op de horizon leiden. Gedurende de reis is het belangrijk dat je regelmatig momenten van reflectie inlast en je route aanpast afhankelijk van de obstakels die je onderweg tegenkomt.

Onthoud! De reis is vaak belangrijker dan het daadwerkelijk aankomen bij de vooraf gekozen bestemming. Maar ja, als je geen bestemming kiest dan ga je nooit op reis☺.

Stap 3: Voor wie is jouw coaching bedoeld?

Zoals ik al eerder zei: je moet je goed beseffen dat je geen gat in de markt hebt ontdekt. Je bent gewoon niet de eerste die een eigen coachpraktijk begint en dat heeft een aantal voordelen maar ook nadelen.

Voordelen? Ik dacht dat die overvolle coachingmarkt alleen maar negatief was. Nee zeker niet! Bedenk je eens hoe lastig het zou zijn om mensen te overtuigen van een coaching als de wereld hier nog helemaal geen kennis mee had gemaakt. Daarnaast heb je dus ook genoeg voorbeelden om van te leren om je heen.

Nadeel is natuurlijk dat je de taart moet delen met je concullega’s. Maar goed als die 100.000 coachcliënten (ik roep maar een willekeurig aantal) allemaal jouw kant op kwamen dan kon je ze toch niet allemaal helpen. Daar zit je dan ook helemaal niet op te wachten. Als je 100 betalende klanten hebt dan ben je al een heel eind richting je doel denk ik.

Maar van alle mensen die je kunt helpen welke 100 ga je nu precies helpen. Wie zijn deze mensen? Wat zijn hun doelen? Welke problemen ervaren ze? Wat zijn hun emoties? Wat zijn hun kenmerken? Als je dit weet dan kan je ook beantwoorden waar ze zitten.

Hoe concreter je dit plaatje hebt hoe beter je zal kunnen afstemmen op de behoeftes van jouw toekomstige coachee. Ondernemen is wat dat betreft net als coaching: gewoon mensenwerk.

Stap 4: Er was eens….

Oké, je hebt duidelijk voor ogen wat je identiteit is en wat je uit wilt stralen. Je hebt vastgesteld waar je toegevoegde waarde zit en wie daar behoefte aan heeft. Nu is het de bedoeling om al deze elementen met elkaar te verbinden tot een geheel.

Het is belangrijk dat dit te volgen is voor een buitenstaander. Grote valkuil is dat je van binnen naar buiten gaat redeneren en je dus jouw eigen belevingswereld en perspectief als uitgangspunt neemt in plaats van het perspectief van jouw klant.

Dit gezegd hebbende is de vraag; met welk deel van jezelf ga je naar buiten treden? Welke elementen zijn relevant voor je doelgroep en hoe ga je dit overbrengen?

Connectie tussen coach en coachee is de basis van coaching. Je mag er dus best vanuit gaan dat je doel is om niet alleen in het hoofd maar ook in het hart je toekomstige klant te raken. Consumentengedrag is vaak helemaal niet zo berekenend, veel besluiten vallen op basis van gevoel en bij een product als coaching geldt dit nog eens extra.

Stap 5: Money makes the world go round

Om al je plannen uit voorgaande stappen te realiseren zul je geld moeten laten rollen. Laten we zeggen dat je erg handig bent en veel zelf kan of je hebt wel wat connecties in je netwerk waar je wat kunt regelen voor een vriendenprijsje. Dan nog zul je een buffer moeten hebben om je privé kosten te dekken zolang de kassa in je coachpraktijk nog niet heel hard rinkelt.

Alle raderen in het rad passen

Nu weet je welke items je op moet pakken en welke vragen een ondernemende coach zichzelf zou moeten stellen. De hoogste tijd dus om dit alles in je ondernemersplan op te schrijven.

Doordat je het uitschrijft zal er een integraal beeld ontstaan waarbij je misschien wel inconsistenties gaat ontdekken. Dit is echt de kers op de taart, als je al het voorgaande denkwerk in relatie tot elkaar zet valt het echt in elkaar.

Om dit goed te krijgen wil ik je nog vijf verbanden meegeven waar je op moet letten dat je die goed legt:

  1. Je zult ervoor moeten zorgen dat je kennis of vaardigheden die je zelf niet hebt gaat ontwikkelen, in je netwerk borgt of uitbesteedt aan een specialist. Hoe dan ook zul je dit in je financiële planning mee moeten nemen. Het is een lastige boodschap maar ondernemen bestaat uit eerst investeren en daarna je investering terug gaan verdienen.
  2. Daarnaast moet je je realiseren dat Rome niet in één dag gebouwd is en dus je coachpraktijk ook in fases tot stand zal komen. Je begint logischerwijze met het neerzetten van je dienst. Dat is je coaching en dus investeer je daar in om dit goed te krijgen. Wat belangrijk is dat je hier niet in blijft hangen. Op een gegeven moment is het goed genoeg en is het tijd om door te pakken naar andere gebieden zoals marketing en je bedrijfsvoering (administratie, strategisch plannen en automatisering).
  3. Ten derde zul je bij het schetsen van je coachpraktijk jezelf als startpunt nemen. Je wilt je met je eigenheid onderscheiden dus dat is prima. Alleen als dat beeld staat, moet je omschakelen en het klantperspectief als uitgangspunt gaan hanteren. Doe jezelf niet tekort maar kijk door de ogen naar de klant en stem jouw repertoire af op zijn of haar behoefte.
  4. Vervolgens zul je merken dat ook jij in het bezit bent van bepaalde belemmerende overtuigingen die in de weg gaan zitten. Uitstelgedrag, gebrek aan focus, onzekerheid, schroom, etc. Ook hierbij is het waardevol om iemand in te schakelen waar je mee kunt sparren. Bijvoorbeeld een businesscoach ☺.
  5. Tenslotte is het handig als je je realiseert dat er een verschil kan zijn tussen wie op jou zit te wachten en wie jij het liefst als klant hebt. De meeste coaches die ik spreek nemen bijvoorbeeld hoger opgeleide als hun ideale klant terwijl mensen met MBO ook heel erg vast kunnen zitten in hun denken. Albert Einstein zei ooit eens wees iemand van waarde in plaats van succesvol. Toegepast op dit onderwerp betekent het dat het mijn advies is om waarde toe te voegen aan mensen die dit het beste kunnen gebruiken. Daar ben je tenslotte coach voor geworden.

Zie je ondernemingsplan als een routekaart naar de bestemming die jij hebt gekozen. Als je geen bestemming kiest kom je nooit in beweging en zonder route zou je nooit een kant kiezen. Geef jezelf wel de vrijheid om er niet angstvallig aan vast te klampen want het mooie van een route is dat je ook kunt kiezen om eens van de gebaande paden af te gaan. Blijf jezelf de juiste vragen stellen en bijschaven, dan zal blijken dat de reis veel belangrijker is dan de uiteindelijke bestemming.

Geniet van het ondernemerschap!

Plan direct online een gratis Ondernemen voor Coaches Peptalk in.

In 30 minuten gaan we direct in op de grootste uitdaging van jouw coachpraktijk. Dit gesprek is op afstand (telefonisch of videobellen) en helemaal gratis!

Your Content Goes Here

JA! Ik wil een gratis Peptalk

“Sander weet met zijn zuivere analyses de vinger op de zere plek te leggen en komt tegelijkertijd met allerlei mogelijkheden en oplossingen waar je direct mee aan de slag kunt. Zijn pragmatisme en snelheid van werken is erg verfrissend. Dus als je een serieuze stap wil maken in het professionaliseren van je structuren en processen in je bedrijf, dan ben je bij Sander aan het juiste adres.”

Ronald RierRonald Rier, Bold Academy