Als ondernemer is je aanwezigheid op social media van groot belang. Bij coachgezocht.nu komt 25% van de bezoekers via één van de social media kanalen af dus zorg dat je een actief profiel hebt!

Na jaren van weerstand en geweldloos verzet ben ook ik overstag voor de social media trein die door de huidige wereld dendert. Het is niet niks kan ik je vertellen. De informatie overload, de onzekerheid over ‘ben ik wel leuk genoeg’ en de knagende vraag ‘heeft dit wel nut?’. Kortom: ik moet er flink aan wennen.

Maar goed, buiten je comfortzone gebeurt het, daar moet je zijn. Dus vol goede moed en gezond wantrouwen maak ik een Twitter account aan. En geheel in lijn met hoe ik mij voel, tweet ik dit plaatje.

Het is geen daverend succes, want nog geen volgers. Hoe krijg je volgers op Twitter? Ga eens wat mensen volgen die jou interessant lijken, grote kans dat ze je terug volgen als dat wederzijds blijkt te zijn. Goed. Na een middag mij drie keer in de rondte geklikt te hebben volgde ik 200 mensen en een flink deel begon mij terug te volgen.

Welk social media kanaal ga je gebruiken?

Toen kwam het volgende dilemma: wat voor content schotel ik die beste mensen dan voor? Gelukkig had ik hier van te voren over nagedacht. LinkedIn zou voor Coaches worden en Facebook voor Coach zoekenden. De posts voor die beide groepen zou ik daarnaast op Twitter zetten. Twitter zou een soort verzamelkanaal worden.

Over het soort berichten dat ik ging posten had ik ook al een theorie. Coachgezocht.nu gaat over coaching, dus dat worden berichten uit de (sociaal) psychologische hoek afgewisseld met bedrijfsnieuws en reclame van Coachgezocht.nu.

Ik ging een aantal sites op een rijtje zetten die ik in de gaten ging houden voor interessante content om te delen. Het kan in het begin best lastig lijken om voldoende stof tot delen te hebben, maar haal eens wat leuke artikelen uit tijdschriften of zoek op een aantal trefwoorden in Google en doe inspiratie op bij de websites die naar boven komen.

Facebook

Voor je bedrijfspagina op Facebook gelden alweer andere wetten, want daarbij kan je wel je vriendenlijst uitnodigen om je pagina te ‘liken’. Maar ja, zit jouw doelgroep wel in jouw vriendenlijst? Zo ja: zijn deze mensen dan ook niet al lang op de hoogte dat ze jou moeten hebben? Indien dit niet het geval is, dan kan een persoonlijk bericht voor betere resultaten zorgen dan ze daadwerkelijk uit te nodigen voor je bedrijfspagina. Zo’n bedrijfspagina op Facebook moet je dus vooral zien als een uithangbord op een veel bezocht sociaal medium. In het begin zijn het alleen nog maar bekenden die erop kijken, maar als je eenmaal een gevulde pagina hebt dan komen er ook nieuwe bezoekers op.

Twitter, Linkedin en Facebook hebben allemaal hun eigen plek in het leven van mensen, dus als bedrijf is het best een uitdaging om de goede toon aan te slaan die niet alleen past bij je doelgroep maar ook het kanaal waarop je hen aanspreekt.

Jouw plek in al die berichten

Naast deze etiquette en gebruiken is er nog één aspect van social media dat belangrijk is om in de gaten te houden. Dat is jouw plek in de ongelofelijke brei aan berichtjes die social media platforms over de gebruikers heen storten. Er is een optimaal tijdstip wat jouw doelgroep gebruikt om hun portie social media te krijgen. Wat die precies is hangt sterk samen met hun ritme dus dat is lastig te voorspellen. Maar over het algemeen geldt dat in de middag mensen meer geneigd zijn om ook daadwerkelijk door te klikken. Ook moet je rekening houden met de verschillende dagen van de week. Op vrijdag mag bijvoorbeeld wel wat minder serieus materiaal gepost worden want dan zijn mensen relaxter en blijer. Wil je hier meer over weten? Bekijk eens dit artikel.

Als je actief aan de slag gaat met social media zou ik je zeker willen aanraden om gebruik te maken van een social media tool zoals BufferMavSocial of Hootsuite. Hiermee kan je social media posts inplannen waardoor je zorgt voor actieve social media accounts. Hoe meer er over jou gesproken wordt op social media hoe meer activiteit er ook rond jouw bedrijf komt!

Moraal van dit verhaal:

  • Social Media: doen! Maar wel met een plan. Zorg ervoor dat je tijd op Social Media in het teken staat van je bedrijf anders is het al snel tijdverspilling. Als ondernemer heb je nog wel wat anders te doen.
  • Ieder medium heeft zijn eigen gebruiken zoals tempo, plek in het leven van mensen en toon (formeel/informeel).
  • Bedenk hoe je volgers wilt gaan trekken en ga het gewoon doen! Leer van die ervaringen en bouw verder.